onsdag 30. september 2015

Vi vil noe med det vi deler med andre.




Når vi leser eller ser en reklametest vet de fleste av oss at avsenderen har et buskap han eller hun vil dele. det ligger en bestemt hensikt back det meste. for eksempel en reklame er for det meste om en vare som de vil prøve og selge. Så de prøver og overbevise kjøperen om hvor bra den er og ta den er vel vert å kjøpe oven for andre lignende varer. Og når du da går og kjøper den varen etter å ha sett en reklame om den har de gjort jobben sin riktig.

Et annet eksempel på hensikt back en et dikt eller en annen form for historie fortellinger.
Det de freste av oss meg selv inkludert tenker på hensikten back en book eller en film hva selve budskapet er vi blir for det meste bare oppslukt av historien i det enkelt visuelle som en book og film gir oss. Jeg leser ikke så mye bøker selv så der kan jeg ikke si så mye om men film har jeg sett en del av, og der blir man fort bare dratt med inn i en historie som man liker osv men man tenker ikke alltids over budskapet til filmen. Han eller hun som skrev manuset til en film har jo en ide og mening med hva han/hun vil fortelle seeren. Og det kan også kanskje forklare hvorfor noen blir så skuffet over filmer som er laget etter en god book. Budskapet kan kanskje bli mer tydelig i filmen en i boken og da kanskje forandrer litt syne til noen.

Proseessmodellen
Bilde tatt fra: ndla.no 


En ting som jeg personlig aldri har tenkt over er Konnotasjon/Denotasjon, ikke for det jeg aldri hadde hørt om begrepene før men som en generell tanke gang. På hva man faktisk ser og hva man som enkelt person ser. Det er veldig forskjellig til person til person siden alle har sitt egent syn på ting i livet sitt. Og på grunn av dette så kan det også lett oppstå missforståelser mellom sender og mottaker vis ikke budskapet er klart og enkelt for mottaker og forstå..





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar